Grover-fonden

Bakgrund

Fonden finansieras av de pengar som den avvecklade Grover Scoutkår lämnat efter sig. Från början innehöll fonden drygt 100 000 kr. Fonden förvaltas av distriktsstyrelsen.

Syfte

Fondens ska, under minst tio år framåt, dela ut två stipendier årligen, till scouter eller scoutledare i distriktet. Stipendiet är på 5 000 kr per mottagare.

Villkor och nomineringar

Scout eller scoutledare kan nominera någon som

• Under året gjort en mycket god gärning
  • Visat ett gott ledarskap
  • Visat sig vara en mycket god kompis

En scout eller scoutledare kan även själv söka stipendiefonden för att gå exempelvis Blå Hajk, Explorer Belt, Treklöver-Gilwell eller någon annan scoutkurs.

Ansökan och Utdelning

Av nomineringen ska framgå

• Vem det är som nominerar (Namn, scoutkår, telefonnummer, e-postadress)
  • Vem som blir nominerad (Namn, scoutkår, telefonnummer, e-postadress)
  • Motivering till varför denna person bör få stipendiet
  • Datum för ansökan

Av ansökan ska framgå

• Vem som söker stipendiet (Namn, scoutkår, telefonnummer, e-postadress)
  • Vilken utbildning som man söker för (Vad heter utbildningen? När går den?)
  • Kontonummer dit stipendiet ska betalas ut. (Bank, clearingnr och kontonummer)
  • Datum för ansökan

Utdelning av stipendiet görs på distriktsstämman. Nomineringar och ansökningar ska vara styrelsen till handa senast fyra veckor innan stämman. Skickas in till info@mittscout.se

Om du söker stipendiet för att gå en utbildning, kan det vara så att du vid ansökningstillfället inte ännu vet om du kommer in på utbildningen. Isåfall går det utmärkt att söka stipendiet, men du kommer få pengarna när du kan uppvisa antagningsbesked eller diplom för fullgjord utbildning.

Distriktsstyrelsen är jury och utser vem som får stipendiet.

/Grover&Distriktsstyrelsen

Januari 2019