Gör Mitt scoutdistrikt till Ditt scoutdistrikt!

Mitt scoutdistrikt är en samverkansorganisation för scoutkårer i Medelpad, Jämtland, Härjedalen och delar av Ångermanland. Distriktet bildades 2013 genom en sammanslagning av Medelpads scoutdistrikt och Jämtland-Härjedalens scoutdistrikt. Mitt scoutdistrikt består av kårer som var med i olika scoutförbund innan bildandet av Scouterna 2012. Idag finns i Mitt oberoende scoutkårer, och scoutkårer som samarbetar med Nykterhetsrörelsen och KFUM.

Vad mitt scoutdisktrikt gör för kårerna bestäms av distriktsstämman, som hålls varje år på våren. Stämman beslutar över distriktets verksamhetsplan, budget och väljer styrelse för året.

Alla medlemmar i en av medlemskårerna, är automatiskt medlemmar av Mitt scoutdistrikt.

Scoutdistriktet förvaltar några olika bidrag och stipendier för medlemmarna.

Distriktet har även ett litet förråd med hajkutrustning som kårerna kan låna, samt tolv kanadensare (kanoter) som scouter och utomstående kan hyra.

Styrelsen för 2024 består av:
(Ordförande) Lie Östborg
(Vice Ordförande) Emma Amérus
(Sekreterare) Rullande mellan medlemmar i styrelsen
(Kassör) Sara Büttner
(Ledamot) Jesper Östborg